Latihan ayat aktif dan ayat pasif.
Contoh:
Objek : hutang
Kata kerja transitif: menjelaskan
Jawapan:
Hutang tidak dapat dijelaskan oleh mereka sebelum hujung bulan ini.
2. Ia/Dia sentiasa membersihkan dan mengemaskan rumah kami dengan penuh tanggungjawab.
Subjek : Ia/Dia
Objek: rumah kami
Kata kerja transitif: membersihkan dan mengemaskan
Jawapan:
Rumah kami sentiasa dibersihkan dan dikemaskannya dengan penuh tanggungjawab.
3. “Kalian perlu menjelaskan hutang selewat-lewatnya hujung bulan ini”, kata ceti haram itu.
Subjek : Kalian (Kata ganti diri kedua)
Objek: hutang
Kata kerja transitif : menjelaskan
Jawapan: (Jika subjek ialah kata ganti diri pertama atau kedua, kata kerja pasif tidak boleh ada imbuhan “di”.)
“Hutang perlu kalian jelaskan selewat-lewatnya hujung bulan ini, “ kata ceti haram itu.
Sebelum membuat latihan ayat aktif dan ayat pasif, semua murid perlu membezakan kata ganti diri pertama dan kedua daripada yang lain. Selain itu, para murid perlu menguasai imbuhan “Me” dengan huruf-huruf tertentu, seperti berikut:
Latihan tukar ayat aktif kepada ayat pasif.
Contoh:
- Mereka tidak dapat menjelaskan hutang sebelum hujung bulan ini.
Objek : hutang
Kata kerja transitif: menjelaskan
Jawapan:
Hutang tidak dapat dijelaskan oleh mereka sebelum hujung bulan ini.
2. Ia/Dia sentiasa membersihkan dan mengemaskan rumah kami dengan penuh tanggungjawab.
Subjek : Ia/Dia
Objek: rumah kami
Kata kerja transitif: membersihkan dan mengemaskan
Jawapan:
Rumah kami sentiasa dibersihkan dan dikemaskannya dengan penuh tanggungjawab.
3. “Kalian perlu menjelaskan hutang selewat-lewatnya hujung bulan ini”, kata ceti haram itu.
Subjek : Kalian (Kata ganti diri kedua)
Objek: hutang
Kata kerja transitif : menjelaskan
Jawapan: (Jika subjek ialah kata ganti diri pertama atau kedua, kata kerja pasif tidak boleh ada imbuhan “di”.)
“Hutang perlu kalian jelaskan selewat-lewatnya hujung bulan ini, “ kata ceti haram itu.
Sebelum membuat latihan ayat aktif dan ayat pasif, semua murid perlu membezakan kata ganti diri pertama dan kedua daripada yang lain. Selain itu, para murid perlu menguasai imbuhan “Me” dengan huruf-huruf tertentu, seperti berikut:
Imbuhan | |
Me | l, m, n, r, y, ng, ny |
Mem | b, (p), (f), pr,pl |
Men | c, d, j, (t), z, sy |
Meng | a, e, i, o, u, g, h, (k), kh, kl,kr |
Meny | s |
menge | Satu suku kata seperti tin, pos, bom, syor, sah,…… |
- Encik Sofiah membuat pinjaman bank untuk menjalankan projek penternakan ikan tawar.
- Beberapa orang pekerja sedang menebas semak samun di kiri dan di kanan lebur raya itu.
- Hakim telah menjatuhkan hukuman penjara sepanjang hayat terhadap peragut yang menyebabkan kematian seorang wanita yang mengandung.
- Hakim telah menjatuhi ketua sindiket itu hukuman gantung sampai mati.
- Kini kaum petani telah mengetinkan hasil buah-buahan setelah menjalani kursus industri kecil dan sederhana anjuran MARA.
- “Saudara perlu segera menghadiri temu duga itu jika hendak mendapat pekerjaan itu,” kata kerani itu kepada saya.
- Saya telah menerima surat pelantikan sebagai jurulatih bola sepak pasukan sekolah kamu.
- Ibu telah memasakkan ayah kari kepala ikan.
- Saya telah memasak lauk ikan untuk ayah.
- Setelah membuat segala persiapan, kami sekeluarga pun menyambut para tetamu di luar dewan .
- Kami telah mengesyorkan usul itu kepada pihak berkuasa agar mengambil tindakan dengan segera.
- Selain berbuat bising, pelajar-pelajar itu juga suka mengganggu guru yang sedang mengajar di dalam kelas.