Contoh Karangan SPM
Soalan:
Soalan:
Murid memainkan peranan
yang penting untuk merealisasikan konsep ‘Sekolahku Syurgaku’.
Bincangkan peranan yang dapat anda mainkan untuk merealisasikan konsep
tersebut.
Karangan Contoh:
Ungkapan "Sekolahku Syurgaku" sering diperkatakan baik dalam kalangan
pendidik mahupun pelajar. Malah kita dapat melihat pada dinding-dinding
sekolah juga terukir ungkapan tersebut. Ungkapan itu amat bermakna jika
diteliti, diselusuri dan difahami akan maksudnya. Sekolah yang juga
dikenali sebagai alma mater dapat ditakrifkan secara umum sebagai tempat
untuk menimba ilmu. Manakala syurga pula ditafsirkan sebagai tempat
yang indah, menarik dan gembira ketika berada di dalamnya. Oleh yang
demikian, ungkapan "Sekolahku Syurgaku" melambangkan bahawa sekolah
merupakan tempat yang indah dan menarik ketika menjejakkan kaki ke
dalamnya. Malangnya, situasi sekolah pada hari ini tidak
lagi diumpamakan seperti syurga oleh para murid. Hal ini terbukti
apabila banyak masalah sosial seperti buli, vandalisme dan melawan serta
memukul guru berlaku di sekolah. Hal ini membimbangkan pelbagai pihak
kerana melibatkan masa hadapan para murid yang merupakan peneraju tampuk
pemerintahan negara pada masa hadapan kerana pemuda harapan bangsa,
pemudi tiang negara. Sebelum terlewat, saya sebagai murid yang
bertanggungjawab perlu memainkan peranan yang penting supaya konsep
‘Sekolahku Syurgaku’ dapat menjadi kenyataan.
Sebagai membuka tirai perbincangan kita, salah satu peranan signifikan
saya ialah saya akan membantu pihak sekolah menjaga kawasan persekitaran
sekolah agar sentiasa bersih. Apabila persekitaran sekolah
sentiasa dijaga dengan baik, sudah tentu murid-murid tidak akan
menerima sebarang masalah yang akan mengganggu mereka. Aktiviti
bergotong-royong harus diadakan berkala untuk membersihkan kawasan
sekolah dan saya akan menyertai aktiviti ini bersama dengan warga
sekolah yang lain. Gotong-royong bertujuan untuk memastikan setiap warga
sekolah dapat bekerjasama untuk menjaga kebersihan sekolah. Selain itu,
kerja dapat disiapkan dengan cepat dan mudah, bak kata pepatah,yang
berat sama dipikul, yang ringan sama dengan dijinjing. Pada hujung
minggu,pelajar sekolah boleh hadir untuk aktiviti gotong-royong.
Contohnya, saya akan memungut sampah atau membersihkan longkang. Dengan
ini, murid-murid tidak dijangkiti dengan wabak penyakit yang berbahaya
seperti demam denggi yang kini semakin menular di negara kita. Suasana
persekitaran sekolah yang bersih akan menyebabkan murid-murid berasa
kondusif untuk menuntut ilmu. Tegasnya, penjagaan kebersihan sekolah
merupakan antara peranan saya untuk merealisasikan konsep ‘Sekolahku
Syurgaku’.
Peranan saya
yang seterusnya ialah saya akan membantu pihak sekolah mengadakan taman
bunga di sekolah. “Program Sekolah dalam Taman” patut diadakan dengan
menanam pokok-pokok bunga dan tumbuh-tumbuhan yang menghijau di kawasan
sekolah. Lantarannya persekitaran sekolah lebih nyaman dan berudara
segar. Dalam situasi ini, saya dan rakan-rakan juga boleh membawa
pokok bunga dari rumah untuk ditanam di kawasan sekolah. Landskap
sekolah juga patut dilengkapi dengan kolam ikan dan gunung-gunungan
serta pondok atau bebalai untuk membaca. Nescaya murid-murid lebih
selasa dan minat untuk menuntut ilmu dalam persekitaran seperti taman
daripada bangunan konkrit yang kaku. Bukan itu sahaja, suasana yang
seumpama taman ini dapat memberikan ketenangan jiwa dan melepaskan
tekanan murid-murid yang telah berhempas-pulas melaksanakan
tanggungjawab mereka di dalam kelas. Mereka boleh menikmati keindahan
taman ini pada waktu rehat sambil berbual-bual dengan rakan-rakan untuk
berkongsi cerita dan mengeratkan hubungan silaturahim antara mereka
bagai isi dengan kuku. Jelaslah bahawa usaha saya untuk mengadakan taman
bunga di sekolah bersama pihak sekolah dapat menjayakan konsep
‘Sekolahku, Syurgaku’.
Jika
dilihat dari sudut yang berbeza, saya juga akan membantu pihak sekolah
mengecat bangunan sekolah semula. Mengecat bangunan boleh mencantikkan
sekolah. Pelajar juga akan berasa seronok untuk datang ke sekolah yang
berseri-seri. Cogan kata ‘Sekolahku Syurgaku’ perlu ditulis pada
bangunan sekolah supaya murid-murid sentiasa membaca dan menyedari
tanggungjawab mereka untuk menjadikan sekolah sebagai syurga dan
bukannya neraka untuk mereka. Untuk menjayakan program ini, Persatuan
Ibu Bapa dan Guru (PIBG) perlulah berkolaborasi dengan pihak sekolah
dalam penyediaan cat dan berus cat. Saya dan murid-murid yang lain juga
boleh bekerjasama bagai ke bukit sama didaki, ke lurah sama dituruni
untuk mengecat pagar dan dinding bangunan sekolah. Kelab atau persatuan
kokurikulum juga digalakkan melukis di dinding sekolah. Mereka boleh
melukis gambar landskap, pemandangan, lukisan dan corak serta cogan kata
yang bermotivasi. Dalam konteks ini, sekolah kelihatan lebih cantik dan
lebih sesuai untuk belajar. Ringkasnya, bangunan sekolah yang dicat
semula akan menjadikan sekolah lebih menarik dilihat dan dapat
merealisasikan konsep ‘Sekolahku Syurgaku’.
Dalam nada yang lain, konsep ‘Sekolahku Syurgaku’ dapat dicapai
sekiranya sesebuah sekolah itu tidak mempunyai sebarang kes disiplin
yang melibatkan pelajar seperti kes buli, ponteng kelas, vandalisme,
gangsterisme dan banyak lagi. Keadaan ini bukan sahaja mengundang nama
buruk sekolah, tetapi juga menyebabkan terdapat segelintir pelajar
berasa takut untuk menghadirkan diri ke sekolah. Hal ini secara
langsung, mencemarkan keharmonian sesebuah sekolah. Oleh itu, saya tidak
akan melibatkan diri dalam masalah sosial di sekolah dan sentiasa
berdisiplin kerana disiplin merupakan tunjang kepada keharmonian serta
kejayaan sesebuah sekolah. Saya akan sentiasa mematuhi peraturan yang
telah digariskan oleh pihak sekolah seperti menepati masa, bersopan
santun ketika bertutur, menghormati guru-guru dan rakan-rakan, dan
menjalankan tanggungjawab yang diberikan dengan amanah. Saya juga akan
sentiasa peka akan masalah disiplin yang berlaku di sekolah dan segera
melaporkan kepada pihak sekolah jika berlakunya kes ugut, vandalisme dan
merokok di sekolah. Tindakan saya ini dapat mengelakkan masalah
disiplin daripada berleluasa dari peringkat awal lagi kerana mencegah
lebih baik daripada mengubati dan sebelum nasi menjadi bubur.
Murid-murid juga akan berasa selamat berada di sekolah dan proses
pengajaran dan pembelajaran dapat dijalankan dengan lancar. Pendek kata,
pengelakan saya daripada terjebak dalam masalah disiplin di sekolah
turut dapat memudahkan usaha untuk merealisasikan konsep ‘Sekolahku
Syurgaku’.
Sudah terang
lagi bersuluh bahawa terdapat beberapa peranan yang perlu saya mainkan
untuk merealisasikan konsep ‘Sekolahku Syurgaku’. Sekiranya sekolah
dapat diumpamakan seperti syurga, sudah pasti setiap individu akan
merasai ketenangan dan keseronokan apabila berada di sekolah. Bagaikan
orang mengantuk disorongkan bantal, semua orang pastinya tidak akan
menolak jika mereka diberi peluang untuk belajar dan mengajar di sekolah
seperti ini. Oleh itu, peranan pihak sekolah amat penting untuk
menjayakan konsep ‘Sekolahku Syurgaku’ supaya iklim kawasan sekolah
lebih menarik dan kondusif untuk meningkatkan prestasi murid-murid sama
ada dalam bidang kurikulum atau kokurikulum. Namun begitu, kita tidak
seyogianya meletakkan tugas ini di atas pundak pihak sekolah
semata-semata kerana bertepuk sebelah tangan tidak akan berbunyi.
Lantaran itu, semua pihak perlulah berganding bahu bagai aur dengan
tebing untuk menjayakan konsep ‘Sekolahku Syurgaku’ kerana hendak seribu
daya, tak hendak seribu dalih. Dengan ini, impian negara untuk
melahirkan modal insan yang berminda kelas pertama tidak lagi menjadi
angan-angan Mat Jenin dan kemajuan negara akan setaraf dengan
negara-negara lain di pentas global ibarat berdiri sama tinggi, duduk
sama rendah. Marilah kita bersama-sama menjayakan konsep ‘Sekolahku
Syurgaku’.