Pembentukan sahsiah seseorang pelajar tidak mungkin sempurna tanpa penglibatannya dalam aktiviti kokurikulum. Bahaskan pernyataan ini
Pendahuluan :
– matlamat utama Falsafah Pendidikan Negara ialah melahirkan insan yang seimbang
dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek
– pendidikan akademik sahaja tidak mungkin mencukupi
– perlu diseimbangkan dengan aktiviti kokurikulum
Isi :
– Mengasah kebolehan fizikal ( misalnya melalui aktiviti permainan)
– memupuk bakat kepimpinan ( dengan mengetuai persatuan)
– memupuk kebolehan menyelesaikan masalah/ krisis – menjayakan sesuatu projek
– memupuk semangat bekerjasama dalam kumpulan
Penutup :
– jelaslah betapa pentingnya aktiviti kokurikulum dalam membentuk sahsiah seseorang pelajar
– oleh itu, aktiviti kokurikulum tidak harus dipandang remeh
– pelajar harus mengimbangkan bidang akademik dengan penglibatan mereka dalam aktiviti kokurikulum
Pendahuluan :
– matlamat utama Falsafah Pendidikan Negara ialah melahirkan insan yang seimbang
dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek
– pendidikan akademik sahaja tidak mungkin mencukupi
– perlu diseimbangkan dengan aktiviti kokurikulum
Isi :
– Mengasah kebolehan fizikal ( misalnya melalui aktiviti permainan)
– memupuk bakat kepimpinan ( dengan mengetuai persatuan)
– memupuk kebolehan menyelesaikan masalah/ krisis – menjayakan sesuatu projek
– memupuk semangat bekerjasama dalam kumpulan
Penutup :
– jelaslah betapa pentingnya aktiviti kokurikulum dalam membentuk sahsiah seseorang pelajar
– oleh itu, aktiviti kokurikulum tidak harus dipandang remeh
– pelajar harus mengimbangkan bidang akademik dengan penglibatan mereka dalam aktiviti kokurikulum