KARANGAN FOKUS SPM
TEMA : PEMBENTUKAN DISIPLIN ANAK-ANAK
SOALAN : PERANAN IBU BAPA
AT:
* Isu keruntuhan / kebejatan akhlak anak-anak semakin meruncing
* disiplin diri yang tidak mantap kerana baru berumur setahun jagung dan berdarah setampuk pinang
* ibu bapa lebih dominan dalam usaha mendisiplinkan anak-anak
* berkait rapat dengan hadis Nabi yang berbunyi anak-anak ibarat kain putih, ibu bapalah yang perlu mencorakkannya
AA
* ibu bapa memainkan peranan yang signifikan dalam pembentukan disiplin anak-anak
ISI 1:
AI – Memberikan didikan agama dan ajaran moral yang teguh
AH:
* perlu menitikberatkan ajaran agama kepada anak-anak sejak kecil – melentur buluh biarlah dari rebungnya
* merupakan elemen yang maslahat dalam memperkukuh keimanan anak-anak demi mengekang hati dan perasaan yang ingin melanggar tatasusila
* anak-anak bijak dalam membezakan antara hak dengan batil / benar dengan salah/ batu dengan permata / intan dengan kaca
* tidak mudah terpengaruh oleh anasir-anasir negatif yang bagaikan cendawan tumbuh selepas hujan
AC:
* ibu bapa perlu menitikberatkan ajaran agama seperti tidak mengabaikan solat kerana solat itu dapat mencegah daripada kemungkaran
AKI:
Dengan didikan dan ajaran agama yang mantap, anak-anak dapat didisiplinkan dan dibentuk menjadi modal insan yang berketerampilan dan berwibawa.
ISI 2:
AI – Memberikan teguran yang membina
AH:
* merupakan insan yang berpengaruh dalam kehidupan anak-anak
* perlu lebih bijak dan berhemah ketika memberi teguran kepada anak-anak apabila mereka melakukan kesalahan supaya hati mereka tidak terguris - ibarat menarik rambut dalam tepung
* anak-anak akan menjadi lembut hati dan akan lebih berdisiplin
* Hadis Nabi berbunyi bahawa tiada pemberian yang lebih baik daripada ibu bapa kepada anak-anak melainkan peribadi yang teratur.
AC:
* menegur sikap anak-anak yang tidak menyiapkan tugasan sekolah dan kurang beradab dengan penuh kasih sayang
AKI
* teguran insan yang banyak menabur bakti kepada anak-anak akan mendatangkan impak yang besar dalam proses mendisiplinkan anak-anak
ISI 3:
AI – menjadi contoh teladan
AH:
* bertindak sebagai agen pertama dalam pembentukan disiplin anak-anak
* menjadi suri teladan kepada anak-anak bagi mengelakkan mereka terjebak dalam kancah negatif
* mempamerkan disiplin yang tinggi – ke mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi
* anak-anak tidak akan melakukan perkara yang menyalahi peraturan atau undang-undang
AC:
* membuang sampah ke dalam tong sampah
AKI:
* menjauhi sikap ketam yang mengajar anaknya berjalan betul tetapi diri sendiri yang berjalan senget dapat membantu dalam membentuk disiplin anak-anak
ISI 4:
AI – melahirkan keluarga yang harmoni, aman dan bahagia
AH:
* Pakar motivasi, Dr. Hassan Ali – kesejahteraan bermula dari rumah
* menjadikan rumah seperti syurga yang dapat memberikan ketenangan dan kebahagiaan kepada anak-anak
* konsep “Rumahku Syurgaku” perlu dititikberatkan oleh setiap keluarga
* anak-anak yang dibesarkan dalam keluarga yang bahagia akan sentiasa lebih berhati-hati dalam melakukan sesuatu tindakan yang boleh mencemarkan maruah ibu bapa mereka
AC:
* kajian – 50 peratus kes salah laku remaja berpunca daripada keluarga yang porak peranda
AKI:
* Keiltizaman ibu bapa yang tinggi untuk mewujudkan sebuah keluarga yang bahagia mampu membentuk disiplin anak-anak yang jitu.
ISI 5:
AI : Menghukum anak-anak
AH:
* ibu bapa pada zaman globalisasi ini berbeza dengan ibu bapa pada zaman dahulu dari segi memberikan kesedaran kepada anak-anak sejak kempen antirotan diperluas
* anak-anak dahulu kerap dipukul / dirotan untuk menyedarkan mereka
* perspektif orang tua-tua – setiap sebatan dan hukuman yang diterima dapat memberikan keinsafan kepada anak-anak yang melakukan kesalahan
* kata orang tua-tua, sayang isteri ditinggal-tinggalkan, sayang anak ditangan-tangankan kerana tiada harimau yang membahamkan anaknya
AC
* merotan anak bukan tujuan mendera tetapi adalah untuk memberikan keinsafan kepada mereka – jangan menyakiti tubuh badan mereka
AKI:
* Dengan pendisiplinan yang kukuh dan ketegasan yang bertempat, anak-anak akan berfikir dua kali sebelum melakukan kesalahan
PENUTUP
AR:
* pembentukan disiplin anak-anak memerlukan komitmen yang jitu daripada ibu bapa
* perlu menyedari hakikat bahawa masa depan anak ditentukan oleh disiplin diri yang tinggi
* dapat mencapai kejayaan akademik dan kokurikulum yang cemerlang sekali gus dapat menjadi warganegara yang cemerlang, gemilang dan terbilang.
ACd:
* ibu bapa perlu memikul tanggungjawab mereka dalam pembentukan disiplin anak-anak agar tidak menyesal pada kemudian hari – sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tiada gunanya lantaran terjerumusnya anak-anak dalam kancah kebejatan sosial.
AHrp:
Kebobrokan sikap anak-anak mestilah dikekang daripada menjadi duri dalam daging masyarakat kerana nusa tercinta ini memerlukan tenaga mereka untuk menggapai impian Wawasan 2020.
TEMA : PEMBENTUKAN DISIPLIN ANAK-ANAK
SOALAN : PERANAN IBU BAPA
AT:
* Isu keruntuhan / kebejatan akhlak anak-anak semakin meruncing
* disiplin diri yang tidak mantap kerana baru berumur setahun jagung dan berdarah setampuk pinang
* ibu bapa lebih dominan dalam usaha mendisiplinkan anak-anak
* berkait rapat dengan hadis Nabi yang berbunyi anak-anak ibarat kain putih, ibu bapalah yang perlu mencorakkannya
AA
* ibu bapa memainkan peranan yang signifikan dalam pembentukan disiplin anak-anak
ISI 1:
AI – Memberikan didikan agama dan ajaran moral yang teguh
AH:
* perlu menitikberatkan ajaran agama kepada anak-anak sejak kecil – melentur buluh biarlah dari rebungnya
* merupakan elemen yang maslahat dalam memperkukuh keimanan anak-anak demi mengekang hati dan perasaan yang ingin melanggar tatasusila
* anak-anak bijak dalam membezakan antara hak dengan batil / benar dengan salah/ batu dengan permata / intan dengan kaca
* tidak mudah terpengaruh oleh anasir-anasir negatif yang bagaikan cendawan tumbuh selepas hujan
AC:
* ibu bapa perlu menitikberatkan ajaran agama seperti tidak mengabaikan solat kerana solat itu dapat mencegah daripada kemungkaran
AKI:
Dengan didikan dan ajaran agama yang mantap, anak-anak dapat didisiplinkan dan dibentuk menjadi modal insan yang berketerampilan dan berwibawa.
ISI 2:
AI – Memberikan teguran yang membina
AH:
* merupakan insan yang berpengaruh dalam kehidupan anak-anak
* perlu lebih bijak dan berhemah ketika memberi teguran kepada anak-anak apabila mereka melakukan kesalahan supaya hati mereka tidak terguris - ibarat menarik rambut dalam tepung
* anak-anak akan menjadi lembut hati dan akan lebih berdisiplin
* Hadis Nabi berbunyi bahawa tiada pemberian yang lebih baik daripada ibu bapa kepada anak-anak melainkan peribadi yang teratur.
AC:
* menegur sikap anak-anak yang tidak menyiapkan tugasan sekolah dan kurang beradab dengan penuh kasih sayang
AKI
* teguran insan yang banyak menabur bakti kepada anak-anak akan mendatangkan impak yang besar dalam proses mendisiplinkan anak-anak
ISI 3:
AI – menjadi contoh teladan
AH:
* bertindak sebagai agen pertama dalam pembentukan disiplin anak-anak
* menjadi suri teladan kepada anak-anak bagi mengelakkan mereka terjebak dalam kancah negatif
* mempamerkan disiplin yang tinggi – ke mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi
* anak-anak tidak akan melakukan perkara yang menyalahi peraturan atau undang-undang
AC:
* membuang sampah ke dalam tong sampah
AKI:
* menjauhi sikap ketam yang mengajar anaknya berjalan betul tetapi diri sendiri yang berjalan senget dapat membantu dalam membentuk disiplin anak-anak
ISI 4:
AI – melahirkan keluarga yang harmoni, aman dan bahagia
AH:
* Pakar motivasi, Dr. Hassan Ali – kesejahteraan bermula dari rumah
* menjadikan rumah seperti syurga yang dapat memberikan ketenangan dan kebahagiaan kepada anak-anak
* konsep “Rumahku Syurgaku” perlu dititikberatkan oleh setiap keluarga
* anak-anak yang dibesarkan dalam keluarga yang bahagia akan sentiasa lebih berhati-hati dalam melakukan sesuatu tindakan yang boleh mencemarkan maruah ibu bapa mereka
AC:
* kajian – 50 peratus kes salah laku remaja berpunca daripada keluarga yang porak peranda
AKI:
* Keiltizaman ibu bapa yang tinggi untuk mewujudkan sebuah keluarga yang bahagia mampu membentuk disiplin anak-anak yang jitu.
ISI 5:
AI : Menghukum anak-anak
AH:
* ibu bapa pada zaman globalisasi ini berbeza dengan ibu bapa pada zaman dahulu dari segi memberikan kesedaran kepada anak-anak sejak kempen antirotan diperluas
* anak-anak dahulu kerap dipukul / dirotan untuk menyedarkan mereka
* perspektif orang tua-tua – setiap sebatan dan hukuman yang diterima dapat memberikan keinsafan kepada anak-anak yang melakukan kesalahan
* kata orang tua-tua, sayang isteri ditinggal-tinggalkan, sayang anak ditangan-tangankan kerana tiada harimau yang membahamkan anaknya
AC
* merotan anak bukan tujuan mendera tetapi adalah untuk memberikan keinsafan kepada mereka – jangan menyakiti tubuh badan mereka
AKI:
* Dengan pendisiplinan yang kukuh dan ketegasan yang bertempat, anak-anak akan berfikir dua kali sebelum melakukan kesalahan
PENUTUP
AR:
* pembentukan disiplin anak-anak memerlukan komitmen yang jitu daripada ibu bapa
* perlu menyedari hakikat bahawa masa depan anak ditentukan oleh disiplin diri yang tinggi
* dapat mencapai kejayaan akademik dan kokurikulum yang cemerlang sekali gus dapat menjadi warganegara yang cemerlang, gemilang dan terbilang.
ACd:
* ibu bapa perlu memikul tanggungjawab mereka dalam pembentukan disiplin anak-anak agar tidak menyesal pada kemudian hari – sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tiada gunanya lantaran terjerumusnya anak-anak dalam kancah kebejatan sosial.
AHrp:
Kebobrokan sikap anak-anak mestilah dikekang daripada menjadi duri dalam daging masyarakat kerana nusa tercinta ini memerlukan tenaga mereka untuk menggapai impian Wawasan 2020.